آموزش بازی تخته نرد – از مبتدی تا پیشرفته

آموزش بازی تخته نرد – از مبتدی تا پیشرفته

تخته نرد یک بازی رومیزی دو نفره است که با شمارنده و تاس روی تخته میز انجام می شود. این گسترده‌ترین عضو غربی از خانواده بزرگ بازی‌های رومیزی است که قدمت اجداد آن نزدیک به 5000 سال به مناطق بین‌النهرین و ایران می‌رسد.(منبع: ویکیپدیا)

تخته نرد یک بازی دو نفره با حرکات متضاد است که در آن هر بازیکن دارای پانزده مهره است که به طور سنتی به عنوان “مرد” (مخفف “مرد میز”) شناخته می شود اما در دهه های اخیر به طور فزاینده ای به عنوان “چکر” در ایالات متحده شناخته می شود. این قطعات در امتداد بیست و چهار “نقطه” با توجه به ریختن دو تاس حرکت می کنند. هدف از بازی این است که پانزده مهره را در اطراف تخته حرکت دهید و اولین نفر باشید، یعنی آنها را از روی تخته بردارید.

تخته نرد شامل ترکیبی از استراتژی و شانس (از تاس انداختن) است. با هر بار انداختن تاس، بازیکنان باید از بین گزینه‌های متعددی برای حرکت مهره‌های خود انتخاب کنند و حرکات متقابل احتمالی حریف را پیش‌بینی کنند.

تاریخچه تخته نرد به ایران باز می گردد؟

قدیمی ترین تخته نرد در شهر سوخته پیدا شده است. تخته نرد را اردشیر از سلسله ساسانیان نسبت می دهند. در گذشته ایران به تخته نرد، نردشیر می گفتند. نرد در فارسی به چوب یا کنده است. بازی تخته نرد از طریق ساسانیان به هند منتقل شد و از آنجا به چین منتقل شده است. نام این بازی در زبان چینی shwa-liu است که به معنی دو شیش است و در انگلیسی نیز به این بازی backgammon می گویند.

در بازی تخته نرد چه موارد اولیه ای داریم؟

  • تخته که شامل ۲۴ خانه است!
  • دو تاس
  • ۱۵ مهره سفید
  • ۱۵ مهره سیاه
  • تاس دو «داو» یا تاس دوبل

مفاهیم عناصر تخته نرد چیست؟

تخته نرد دارای بخش های مختلفی است. حال از مهره گرفته تا خود تخته نرد. به هر حال این اعداد به کار رفته در ان باید مفهوم خاصی داشته باشد. در اینجا به بررسی هر یک می پردازیم که بتوانید با دید بازتر این بازی مفرح را انجام دهید.

  • هر یک از بازیکانا ۱۵ مهره دارند و در نهایت ۳۰ مهره در بازی وجود دارد. مفهوم این ۳۰ مهره، ۳۰ روز از ماه است!
  • ۵ دست بازی بازی نمایشگر ۵ بخش از یک شبانه روز است.(بامداد، صبح، ظهر، عصر و شب)
  • در بازی ۲۴ خانه وجود دارد که این ۲۴ خانه نمادی از ۲۴ ساعت است.
  • روی تخته نرد ۴ قسمت بازی وجود دارد که به معنی ۴ فصل از سال است.
  • تاس بازی نیز نمادی از ستاره بخت و اقبال است!
  • زمین بازی نیز نمادی از اسمان است.
  • گردش و حرکت تاس ها نمادی از گردش روز ها است!
  • مهره ها نیز نمادی از انسان ها هستند.
  • حرکت مهره ها در صفحه نیز حرکت انسان ها در زندگی را نشان می دهد.
  • خروج مهره از زمین بازی در پایان نمادی از مرگ انسان است.

روش چیدن مهره ها بر روی تخته و نحوه حرکت

دو روش برای چیدن مهره ها وجود دارد. که یکی حرکت مهره ها در خلاف جهت ساعت و یکی در جهت ساعتگرد است. هر دو حالت یکسان هستند و تفاوتی در نتیجه نهایی وجود ندارد. در این تصاویر شما به عنوان مهره سفید هستید. برای چیدمان نیز ۲ ۵ ۵ ۳ را به خاطر داشته باشید. این روش چیدن مهره ها در تخته است. همچنین جایگاه هر یک را نیز می توانید مشاهده کنید.

بازی تخته نرد را چگونه شروع کنیم؟

برای شروع بازی کافی است از تاس ها استفاده کنید. هر یک از دو بازیکن تاس خود را می اندازد تا کسی که تاس بزرگتری اورد شروع کننده بازی و انتخاب کننده رنگ مهره باشد. به هر عنوان این یک قانون توافقی است و ممکن است دو بازیکن به توافق کنند که هر تاسی که کوچکتر بود شروع کننده باشد.

در صورتی که تاس ها عدد یکسانی را نشان دهند باید مجدد تاس ریخته شود.

قوانین بازی تخته نرد چیست؟

قوانین بازی آنچیزی است که بازی را می سازد. حال بهتر است قوانین مهم بازی را مرور کنیم و شما نیز ان را بیاموزید:

شما برای بازی ابتدا تاس می اندازید. عدد های متفاوتی ممکن است برای شما نمایش داده شود. حال با توجه به این اعداد شرایط مختلفی به وجود می آید.

اگر اعداد تاس با هم برابر باشند شما باید ۴ بار ان عدد را استفاده کنید و این به عنوان یه جایزه محسوب می شود. مثلا اگر جفت ۵ بیاورید باید ۴ مرتبه عدد ۵ را بازی کنید.

یکی از قوانین بازی این است که در بازی نمی توان مهره را به خانه ای که بسته است حرکت داد. خانه بسته به خانه ای گفته می شود که بیش از یک مهره حریف در ان باشد. این قانون هم برای شما و هم برای رقیب شما وجود دارد.

قانون مهم دیگر هم این است که شما باید همه ی تاس های خود را بازی کنید. و همچنین باید به گونه ای بازی کنید که بتوان دو تاس استفاده شود. بهتر است با مثالی توضیح دهیم. مثلا شما نمی توانید بگوید من فقط یکی را بازی می کنم دومین تاس را نمی خواهم. حتی در بسیاری از مواقع نمی توانید به گونه ای بازی کنید که یک تاس شما استفاده نشود.

در یک حالت می توان تاس را بازی نکرد و ان این است که حرکتی وجود نداشته باشد و خانه های مختلف که مهره های ما می توانند به داخل ان ها بروند توسط حریف بسته شده باشد.

مثال های تصویری این قوانین :

مثال اول:

در صورتی که شما مهره های سفید باشدی و برای شما دو تا ۴ و ۶ بیاید. ایا شما می توانید بر روی خانه ۷ یا ۱۳ تاس ۶ را اعمال کنید و تاس دیگر را استفاده نکنید؟

پاسخ قطعا خیر است. در این حالت شما تنها یک انتخاب دارید و حرکت دادن خانه ۲۴ که به ۱۸ خواهد امد و در ادامه مجدد همین خانه را ۴ خانه به جلو ببرید.

مثال دوم:

در مثال زیر در صورت که شما مهره سفید باشید و تاس های شما اعداد ۶ و ۴ را نمایش دهد آیا شما می توانید از خانه ۶ مهره سفید خود را خارج کنید و بعد از ان بگویید که من نمی توانم تاس دیگر را حرکت دهم؟

پاسخ قطعا منفی است. در این مواقع ارجحیت به استفاده از دو تاس است. برای همین منظور شما باید ابتدا مهره خانه ۶ را ۴ خانه به جلو اورید و در ادامه مهره ای از خانه ۵ با تاس ۶ خود خارج کنید. در این حالت شما سه مهره گشاد خواهید داشت.(مهره ای که تک است) .ولی این روش درست بازی است.

مثال سوم:

در تصویر زیر در صورتی که شما مهره سفید باشید و دو تاس ۴ و ۶ اورده باشید ایا می توانید با تاس ۴ مهره حریف را بزنید و تاس ۶ را بازی نکنید؟

در پاسخ باید گفت که خیر در این مواقع که شما فقط یکی از دو تاس را می توانید بازی کنید باید تاس بزرگتر را بازی کنید و تاس کوچکتر را بازی نکنید. با این روش مهره حریف زده نمی شود اما این روش درست بازی است.

مثال چهارم:

در مثال شکل زیر اگر شما مهره سفید باشید و دو تاس ۱ و ۴ را اورده باشید ایا می توان مهره ۴ را به خانه ۳ اورد و بعد از ان همان مهره را از زمین خارج کرد؟

پاسخ خیر است. دلیل ان نیز این است که ابتدا باید تاس بزرگ را حرکت دارد به همین دلیل ابتدا باید مهره ۴ را از زمین خارج کرد و سپس مهره کوچکتر را بازی کرد. به این صورت شما دو مهره گشاد خواهید داد و این درست است.

مثال پنجم:

در صورتی که در تصویر زیر تاس ۴ و ۵ بیاورید می توانید ابتدا ۴ را بازی کنید یا باید ابتدا ۵ را بازی کنید؟

پاسخ این است که در این حالت می توانید ابتدا ۴ را بازی کنید و سپس ۵ را بازی کنید. با این حالت در زمانی که تاس ریخته می شود شانس شما برای خارج کردن مهره ها بیشتر است. و در صورتی که عدد ۲ بیاید و خانه ۳ شما پر باشد می توانید مهره خانه دو را خارج کنید.

چه زمانی یک دست به پایان می رسد و امتیاز ها در تخته نرد چگونه است؟

در بازی تخته نرد زمانی که یکی از دو حریف تمام مهره های خود را از زمین خارج کنند، دست تمام است و باید دست بعد را شروع کرد. در صورتی که یکی از حریفان تمام مهره ها را خارج کند، و حریف هیچ مهره ای را خارج نکند دو امتیاز برای برنده محاسبه می شود. در صورتی که برنده همه مهره ها را خارج کند و حریف هیچ یک از مهره های خود را به بخش اخر نرسانده باشد سه امتیاز به برنده خواهد رسید.

آموزش اصطلاحات تخته نرد

در این بخش اصطلاحات مهم تخته نرد را بررسی خواهیم کرد. این اصطلاحات کمک می کند سخنی که حریفان و بازیکنان می زنند را بهتر بفهمید اما در روش بازی شما تاثیر ندارد.

اسیر :

دو مهره ای که در زمین رقیب و در خانه ۲۴ هستند

فرار:

زمانی که مهره در نزدیکی حریف را از برداریم و بر روی مهره ها خود قرار دهیم.

جفت:

وقتی دو تاس با اعداد برابر بیایند.

دو کور:

زمانی که دو تاس با عدد یک بیایند.

درب خانه:

خانه شماره هفت هر بازیکن

خال خان:

خانه شماره یک هر بازیکن

کوه خانه:

هر خانه ای که بیش از ۵ مهره داشته باشد.

پل:

به خانه ۱۳ هر بازیکن نقش پل برای فرار اسیر از زمین حریف دارد!

تاس ریز:

استوانه ای که تاس داخل ان قرار می گیرد و تاس ریخته میشود.

نراد:

کسی که تخته نرد بازی می کند

گشاد دادن :

زمانی که مهره ای تک در خانه ای قرار گیرد و حریف می تواند ان را بزند را گشاد دادن می گویند.

قات کردن:

خانه مرشد: خانه شماره ۳ زمین خودی

ته خانه:

به خانه های ۱ و ۲ خودی گفته می شود.

مایه: مهره اي کـه بـه صورت یدکی بر روی دومهره خود یا تک باشد و با تاس بعدی اماده گرفتن خانه هاي ازاد باشد

دش :

مخفف دو شش هست.

مارس:

زمانی که مهره ها یک بازیکن خارج شود و بازیکن دیگر هیچ یک از مهره های خود را خارج نکرده باشد.

سگ مارس(مارس سیاه):

زمانی که یکی از بازیکنان همه مهره ها را خارج کرده باشد و حریف همچنان یک مهره در زمین شما داشته باشد.

زدن مهره:

منظور زدن مهره تک است که باید از بازی خارج شود و از ابتدا شروع کند.

گشایش: حرکت اول بازی

خانه آزاد: خانه هایي کـه مهره اي در انها قرار نگرفته

وینشیر: نام قدیمی بازی تخته نرد

نردشیر: نام قدیمی بازی تخته نرد

بستن خانۀ خودی:

اگر شما همه ی خانه های خودی را ببندید و حریف یک مهره زده شده داشته باشد دیگر تا انتهای بازی شما باید بازی کنید و بازی دست شماست.

ششدر کردن:

به بستن شش خانه پشت هم گفته می شود. به این ترتیب حریف نمی تواند از شما عبور کند.

مفت بر:

کسی که به راحتی بازی را می ببرد.

مفت باز:

کسی که بازی را را راحتی می بازد.

نوشته‌های تازه آخرین دیدگاه‌هابایگانی‌ها دسته‌ها اطلاعات